Vertaisvinkkauksessa oppilaat pääsevät itse vinkkaamaan toisilleen. Lapsi on vastaanottavaisempi lukusuositukselle silloin, kun se tulee aikuisen sijaan samanikäiseltä kaverilta.
Oppilaita voi opastaa täyttämään Vinkkaa kaverille -lomakkeen ja lomakkeet kiinnittää luokan seinälle (ks. 1. luokan lukupolun askel 6). Antoisampaa on kuitenkin järjestää myös niihin liittyvä kirjavinkkaustuokio. Esimerkkivaihtoehtoja vinkkaustuokioon:
Oppilaat esittelevät vuorotellen valitsemansa kirjan ja kertovat, mitä tunteita se herätti ja mistä kirja kertoo. Kirjan esittelyn apuna voi käyttää lomakkeen kysymyksiä tai lukea vain suoraan vastaukset paperista. Vinkkaus voidaan myös suorittaa niin, että opettaja lukee vastaukset oppilaiden puolesta.
Lomakkeisiin kirjoitetut kirjaesittelyt luetaan vuorotellen ja kaikki saavat numerolapuilla äänestää, montako pistettä kirjalle antavat. Kirjoista on mahdollista lukea katkelma. Äänestyksen voi suorittaa myös hymiöillä. Opettaja voi myös itse esitellä kirjat ja lukea niistä katkelmat. Olennaisinta on, että oppilaat pääsevät äänestämään, mikä kirja kuulostaa kaikkein kiinnostavimmalta. Tällä tavalla voidaan myös valita luokan yhteinen lukukirja.
Kirjat asetellaan pöydille ja jokaisella oppilaalla on kellosta ajastettu hetki aikaa tutustua yhteen kirjaan. Kellon kilahdettua vaihdetaan toisen pulpetin ja toisen kirjan luokse. Kirjan vieressä on paperi tai lomake, johon merkitään esimerkiksi hymynaamoilla tai arvosanalla, vaikuttiko kirja kiinnostavalta vai ei. Sokkotreffiversiossa kirjojen kansikuvat on peitetty paperilla.
Luetuista kirjoista kirjoitetaan sanalappuja asioista tai hahmoista, jotka olivat kirjoissa tärkeitä. Laput pistetään suureen lasipurkkiin tai hattuun. Sieltä oppilaat voivat vetää niitä yksi kerrallaan esiin ja arvailla, mihin kirjaan mikäkin lappu voisi liittyä. Kirjat voivat olla pöydällä ja lappu pitää laittaa arvatun kirjan väliin tai päälle.
Kirjojen kanssa asetutaan viltille tai vilteille ja lempikirjoista luetaan katkelmia. Tapahtui kirjapiknik sisällä tai ulkona, viihtyisä ympäristö tai rekvisiitta luo tunnelmaa.
Lukemastaan kirjasta voi piirtää kuvan tai rakentaa pahvilaatikosta pienoismallin kirjan kohtauksesta. Taideteoksen esittely muille oppilaille elävöittää kirjan maailmaa ja toimii samalla kirjavinkkinä.
Ohjeet on laatinut kirjailija ja ammattivinkkari Sini Helminen.