Monikielisten lasten lukemisen ja lukutaidon tukeminen on lasta opettavien aikuisten ja perheiden yhteistyötä, jossa tuetaan lukutaitoa sekä lapsen ensikielellä että suomeksi/ruotsiksi. Tälle sivulle on koottu vinkkejä ja materiaaleja, joita varhaiskasvatuksen opettajat ja luokanopettajat, oman äidinkielen opettajat ja ohjaajat voivat käyttää apunaan.
Linkkilistaan on kerätty monikielistä lasta varhaiskasvatuksessa tai perusopetuksessa opettavalle tietoa, työvälineitä ja kirjoja avuksi opetusarkeen sekä materiaaleja yhteistyöhön monikielisten lasten perheiden kanssa.
Pohdintakysymysten tarkoituksena on toimia työkaluna luokanopettajien ja oman äidinkielen opettajien yhteistyön vahvistamisessa ja tätä kautta monikielisen oppijan lukutaidon kehittymisen tukemisessa.
Miten oman äidinkielen opetuksessa voi käyttää kirjoja? Mitä jos opetettavalla kielellä ei löydy kirjoja? Vinkkilistaan on koottu vantaalaisten oman äidinkielen opettajien hyviä keinoja sekä vinkkejä kirjoista eri kielillä.
Kielitietoinen pedagogiikka tukee kaikkien lasten luku- ja kirjoitustaitoa lapsen äidinkielestä riippumatta. Kielitietoisuus on pyritty huomioimaan Lukupolku-materiaalissa.