Vantaalaiset oman äidinkielen opettajat kertoivat Lukupolku-hankkeen haastattelussa, miten he hyödyntävät kirjoja oman äidinkielen opetuksessa. Jaamme heidän parhaat ideansa ja vinkkejä kirjallisuuden löytämiseen eri kielillä.
Pidetään oman luokan pulpetissa tai oman äidinkielen opetusluokassa tallessa kirjaa omalla kielellä. Kirjaa voidaan lukea esimerkiksi 10 tai 15 minuutin ajan tunnin aluksi tai lopuksi.
Jos omalla kielellä ei ole saatavilla kirjoja, voidaan tehdä itse omia ”kirjoja”: kerrotaan tarinoita kaverille ja kirjoitetaan niitä ylös. Itse kirjoitettuja tarinoita voidaan käyttää lukemistehtävissä kirjojen tapaan.
Luetuista teksteistä keskusteleminen auttaa lasta ymmärtämään luettua paremmin. Yhteisestä kirjasta voidaan pitää lukupiiri, jossa keskustellaan kirjasta yhdessä. Opettaja voi laatia keskustelukysymyksiä valmiiksi.
Etsitään netistä lisää tietoa kirjan aiheesta joko ennen lukemista tai sen jälkeen. Taustatiedon etsiminen omalla kielellä auttaa ymmärtämään kirjaa paremmin ja laajentaa aiheeseen liittyvää sanastoa.
Anna kotitehtäväksi tekstin tai kirjan kappaleen lukeminen. Lukemisen lisäksi oppilaalle voi antaa tehtäväksi jonkin luettuun tekstiin liittyvän tehtävän, kuten kysymyksiä.
Lue lisää vantaalaisten oman äidinkielen opettajien kyselystä ja haastatteluista: Artikkeli oman äidinkielen opettajien lukemisen tukemisen käytännöistä
Lukupolun tehtävissä on kirjojen käsittelyyn paljon lisää ideoita, joita voi soveltaa myös oman äidinkielen oppitunneilla.