Lukeminen oman äidinkielen opetuksessa

Vantaalaiset oman äidinkielen opettajat kertoivat Lukupolku-hankkeen haastattelussa, miten he hyödyntävät kirjoja oman äidinkielen opetuksessa. Jaamme heidän parhaat ideansa ja vinkkejä kirjallisuuden löytämiseen eri kielillä.

Viisi ideaa lukemiseen oman äidinkielen opetuksessa

1. Pulpettikirja omalla kielellä

Pidetään oman luokan pulpetissa tai oman äidinkielen opetusluokassa tallessa kirjaa omalla kielellä. Kirjaa voidaan lukea esimerkiksi 10 tai 15 minuutin ajan tunnin aluksi tai lopuksi.

2. Omien tekstien tekeminen

Jos omalla kielellä ei ole saatavilla kirjoja, voidaan tehdä itse omia ”kirjoja”: kerrotaan tarinoita kaverille ja kirjoitetaan niitä ylös. Itse kirjoitettuja tarinoita voidaan käyttää lukemistehtävissä kirjojen tapaan.

3. Lukupiiri tai luetusta keskusteleminen

Luetuista teksteistä keskusteleminen auttaa lasta ymmärtämään luettua paremmin. Yhteisestä kirjasta voidaan pitää lukupiiri, jossa keskustellaan kirjasta yhdessä. Opettaja voi laatia keskustelukysymyksiä valmiiksi.

4. Tiedonhaku kirjan aiheesta

Etsitään netistä lisää tietoa kirjan aiheesta joko ennen lukemista tai sen jälkeen. Taustatiedon etsiminen omalla kielellä auttaa ymmärtämään kirjaa paremmin ja laajentaa aiheeseen liittyvää sanastoa.

5. Kotiläksyksi lukemista

Anna kotitehtäväksi tekstin tai kirjan kappaleen lukeminen. Lukemisen lisäksi oppilaalle voi antaa tehtäväksi jonkin luettuun tekstiin liittyvän tehtävän, kuten kysymyksiä.

 

Lue lisää vantaalaisten oman äidinkielen opettajien kyselystä ja haastatteluista: Artikkeli oman äidinkielen opettajien lukemisen tukemisen käytännöistä

 

Kirjavinkkejä eri kielillä:

 

Lisää menetelmiä eri-ikäisille: Miten kirjoja voi käyttää opetuksessa?

Nämä vinkit on koottu työpajassa Vantaan oman äidinkielen opettajien kanssa syksyllä 2024. Opettajat opettavat peruskoululaisia 1.-9. luokilla.

Luovia menetelmiä, jotka sopivat pienemmillekin oppilaille:

• Luetaan tarinaa ja arvataan, miten tarina loppuu
• Tapahtumien arvaaminen tarinan kuvien perusteella
• Piirtäminen luetusta kirjasta tai kuunnellusta kirjasta
• Tehdään kuvista oma tarina tarinakorteilla: aloitus, ongelma, ratkaisu, henkilöhahmot
• Lukuhaasteet, esim. Luen hattu päässä 5 min.

Lukeminen ja luetun käsittely:

• Ääneen lukeminen (opettaja lukee) + keskustelut esim. tunteista tai eettisistä kysymyksistä
• Otsikon keksiminen luetulle tarinalle (esim. novelli)
• 3 ryhmää: luetaan tarinana alku, keskiosa ja loppu, ryhmät kertovat omin sanoin, mitä tapahtui.
• Lukeminen ääneen rooleissa
• Kirjan ja elokuvan vertailu

Vinkki yhteistyöhön luokanopettajan kanssa: luetaan osa samasta kirjasta suomeksi ja osa omalla kielellä.

Kielioppi ja kirjat sopivat yhteen:

• Kielioppitehtävien liittäminen fiktiiviseen tekstiin, esim. tarina ilman välimerkkejä ja isoja alkukirjaimia

Kirjoittamista mukaan:

• Luetaan kaverille ääneen ja toinen kirjoittaa ylös, ensin käsin ja sitten tietokoneelle
• Käännetään suomenkielinen katkelma romaanista
• Reading to learn -menetelmä: tekstin rakenne, analyysi, sitten tehdään oma teksti

 

 

Palaa Lukupolun pääsivulle

Lukupolun tehtävissä on kirjojen käsittelyyn paljon lisää ideoita, joita voi soveltaa myös oman äidinkielen oppitunneilla.

Tilaa uutiskirjeemme