Sujuva lukutaito syntyy vaiheittain aikuisten tuella

Lukemaan oppimiseen kuuluu monta erillistä vaihetta, joista jokaiseen lapsi tarvitsee aikuisen kannustusta ja rinnalla kulkemista. Lapsi hyötyy vanhemman ja muiden aikuisten tuesta koko alakoulun ajan.

Vanhemman on hyvä pyrkiä tunnistamaan lapsensa kulloisenkin lukutaidon taso ja tarjota siihen sopivaa luettavaa, joka antaa lapselle tyydytyksen uuden taidon oppimisesta, mutta samalla haastaa myös siirtymään uudelle, enemmän haasteita antavalle askelmalle. Entistä useampi lapsi oppii jo esikouluiässä lukemaan auttavasti, mutta lukutaitoa treenataan ja taitoja syvennetään koko alakoulun ajan.

Lukutaidon orastavassa alkuvaiheessa leikki-ikäinen lapsi osoittaa kiinnostusta kirjaimia ja sanoja kohtaan. Lapsi tuntee esimerkiksi ylpeyttä siitä, että osaa kirjoittaa oman nimensä tai muita hänelle tärkeitä sanoja. Aikuisen tärkeänä tehtävänä on tukea ja kannustaa lasta sekä osoittaa, että hän on ylpeä lapsen uusista taidoista.

Ensimmäiseen varsinaiseen lukutaidon varhaisvaiheeseen sopivat jopa tuttuja esineitä sanoin ja kuvin esittelevät pikkulasten katselukirjat, joita lapsi voi lukea pikkusisarelleen ääneen.

Toisessa vaiheessa lukemisen sujuvuutta voi treenata hieman enemmän tekstiä sisältävien kuvakirjojen avulla. Kuvakirjoissa kuvitus tukee yleensä luetun ymmärtämistä yksi-yhteen tekstin kanssa.

Lukutaidon sujuvoituessa lapsi siirtyy erityisen tärkeälle askelmalle. Tässä kolmannessa vaiheessa lapselle kannattaa etsiä kirjastosta ja kirjakaupasta tavutettuja, suuraakkosin kirjoitettuja helppolukuisia kirjoja, joissa on selkeä, riittävän yksinkertainen juoni ja tarinaa tukeva, havainnollinen kuvitus.

Lukutaitoa treenataan ja taitoja syvennetään koko alakoulun ajan.

Lukemaan oppiminen on kodin ja koulun yhteinen hanke, ja siksi olisi tärkeää, että viestit lapsen lukutaidon edistymisestä kulkisivat kodin ja koulun väliä molempiin suuntiin. Lapsen lukemaan oppiminen on myös erityisen juhlan arvoinen taito, jota on syytä juhlistaa kotiväen ja muiden läheisten kesken.

Sopivat kirjat ja kannustus auttavat lasta eteenpäin

Lukutaidon eri vaiheisiin sopivissa lastenkirjoissa tulisi olla vetävä tarina ja mukaansatempaava, tarinaa riittävästi tukeva kuvitus. Lisäksi on hyvä kiinnittää huomiota siihen, että kirjasin on selkeä ja riittävän suuri. Monissa helppolukuisina markkinoiduissa lastenkirjoissa on aivan liikaa tekstiä lapselle, joka on oppinut lukemaan hiljattain.

Etenkin lukutaidon haltuun ottamisen herkässä alkuvaiheessa lapsi voi kokea lukemisen vielä melko työlääksi, kun kaikki huomio pitää keskittää tekstin hahmottamiseen ja luetun ymmärtämiseen. Kuvituksen tuki on tässä vaiheessa tärkeä. Kuva auttaa tulkitsemaan tarinaa ja toisaalta kuva on lapselle myös tervetullut levähdysseisake. Tässä vaiheessa aikuisen kannustus on erityisen tärkeää: aikuinen ja lapsi voivat lukea kirjaa vuorotellen ääneen. Lapsi voi lukea samaa kirjaa monta kertaa. Kun tarina on lapselle ennestään tuttu, hän myös rentoutuu paremmin kirjan äärellä.

Tässä vaiheessa aikuisen kannustus on erityisen tärkeää: aikuinen ja lapsi voivat lukea kirjaa vuorotellen ääneen.

Digitaalista kirjallisuutta voidaan hyödyntää harkitusti tukena. Lapsi voi kuunnella äänikirjaa, mutta kuuntelun kupeessa hän seuraa samalla tarinan ja kuvituksen etenemistä perinteisestä paperikirjasta. Lukulumo-äänikirjapalvelun kirjoissa lisätukena on tekstinseuranta, jonka avulla lapsi voi seurata reaaliajassa äänikirjan tarinan etenemistä samaan tapaan kuin karaokelaitteissa.

Vanhemmat tuntevat lapsensa mielenkiinnon kohteet ja persoonallisuuden. Jos lapsi on kiinnostunut tietyistä aihepiireistä, häntä voi motivoida lukemiseen etsimällä näistä aiheista kertovia kirjoja. Jotkut lapset osoittavat arvostavansa jo leikki-ikäisinä satuja enemmän tietokirjoja. Myös luonne ja persoonallisuus vaikuttavat siihen, suosiiko lapsi kirjavalinnoissaan vaikkapa arkikertomuksia, satuja ja fantasiaa, seikkailua, jännitystä tai huumoria. Alakouluikäisille tehdään nykyisin entistä enemmän myös juonellisia sarjakuvia. Selkokieliset lastenkirjat hyödyttävät erityisesti lapsia, jotka opettelevat suomen kieltä.

Sujuva lukutaito vaatii päivittäistä harjoittelua

Sujuva lukutaito vaatii päivittäistä harjoittelua. Jokainen perhe voi kehitellä omaan arkeen sopivia käytäntöjä: lapsi voi lukea aikuiselle ääneen esimerkiksi päivällisen valmistumista odotellessa. Jos jokin kohta on haastava tai kirjassa on lapselle vieras sana, aikuinen auttaa vaikean kohdan yli.

Omalla esimerkillään aikuinen viestii lapselle, että lukeminen on hauska tapa viettää aikaa yhdessä.

Vähitellen lukutaidon sujuvoituessa lapsi oppii jo itsekin löytämään helppolukuisen lastenkirjallisuuden laajasta valikoimasta omat suosikkinsa. Tässä vaiheessa tietystä sankarista tai lapsiryhmästä kertovat kirjasarjat ovat mieluisia. Lapsi kiintyy kirjasarjan keskushenkilöihin, joiden kanssa on hauska viettää aikaa. Kirjasarjoissa on usein toiminnallinen, vetävä juoni, jonka ennalta-arvattavuus tai kaavamaisuus tuo lukemiseen rentoutta.

Monet kieleltään vivahteikkaat, juoneltaan monipolviset ja paksut lastenromaanit ovat vielä lukutaidon omaksumisen alkuvaiheessa lapselle liian haastavia. Siksi on tärkeää, että vanhemmat jatkavat ääneenlukemista vielä pitkään senkin jälkeen, kun lapsen lukutaito on sujuvoitunut. Omalla esimerkillään aikuinen viestii lapselle, että lukeminen on hauska tapa viettää aikaa yhdessä.

 

Teksti: PÄIVI HEIKKILÄ-HALTTUNEN, FT, lastenkirjallisuuden asiantuntija

Kirjavinkkejä lukemaan opettelevalle

Lukemisen harjoittelun eri vaiheisiin tarvitaan monenlaista luettavaa. Lapset myös innostuvat erityyppisistä kirjoista. Listaan on koottu Päivi Heikkilä-Halttusen kirjavinkkejä lukemaan opettelevalle lapselle.

Tilaa uutiskirjeemme