Runotehtäviä oppitunnille

Leikillisissä runotehtävissä lapset pääsevät sukeltamaan runokirjan maailmoihin toiminnallisesti ja runoilemaan itsekin! Oppituntivinkit on koottu
Kirsi Kunnas 100 -juhlavuoden kunniaksi.

1. Lattiarunous

Kerää kirjan runoista sanoja (esimerkiksi: ihan, ensiksi, opettaisin, kuinka, korvia, heilutetaan) ja kirjoita sanat vahvalle paperille/pahville. Leikkaa sanat omiksi sanalapuiksi. Uudet runot syntyvät pienissä ryhmissä, kun kukin ryhmä saa 10–20 sanalappua (tai enemmän). Ryhmä asettaa sanalaput lattialle ja ryhtyy muodostamaan runoa sanojen paikkoja vaihtelemalla. Kaikkia sanoja ei toki tarvitse käyttää. Lopuksi runon voi kirjoittaa ylös, sitä voi muokata. Pssst! Sanoista voi tehdä myös lauselappuja!

Esimerkki:
Ensiksi opettaisin nauramista ja päiväunia.
Harjoiteltaisiin pyöräretkiä ja uimista.
Heilutetaan korvia kirjastossa,
ja katsotaan, kuinka itketään outoa kieltä.
Niin.

Esimerkkirunon pohjana: Eppu Nuotion & Mervi Lindmanin Hyttysenkesyttäjä ja muita haaveammatteja. Tammi,
2006.

Tehtävä:  Suomen Sanataideopetuksen seuran Sanataideviikon tehtäviä 1.-2.-luokkalaisille

 

2. Runon salat

Tutkitaan runokirjoja ja maistellaan yhden runon sanoja tarkasti! Tehdään yhdessä runon pohjalta uusi runo.

1. Anna lasten tutkia vapaasti runokirjoja. Miltä runot näyttävät?

2. Valitse yksi runo huomioiden lapsiryhmän kiinnostuksen kohteet, käsiteltävä aihe ja teema. Lukekaa runo yhdessä ja luokaa uusi runo ohjeistuksen mukaan:

  • Lue runo ja pyydä lapsia kuuntelemaan sitä tarkasti.
  • Pohtikaa lasten kanssa, mistä runossa kerrottiin ja mitä siinä tapahtui?
  • Lue runo uudelleen. Kuunnellaan tarkasti runon sanoja.
  • Mitä sanoja tai kohtia lapsille jäi runosta mieleen? Kirjoittakaa ne näkyville.
  • Lukekaa sanoista muodostunut uusi runo. Pohtikaa, muuttuiko runon maailma. Mistä runossa nyt kerrotaan? Haluavatko lapset lisätä jotain runoon? Mikä sopisi runon nimeksi?

3. Kirjoittakaa yhteinen runo isolle paperille ja ripustakaa se näkyviin seinälle.

4. Jatkoehdotus: Suunnitelkaa satuhieronta tai piirtäkää uuden yhteisen runon pohjalta.

Tehtävä: Esi- ja alkuopetuksen Lukupolku -materiaali, Esiopetuksen lukupolku.

 

3. Sukellus kirjaan

Piirretään koko luokan lukeman kirjan pohjalta julisteita, joiden avulla luokka syventyy kirjaan eri näkökulmista.

1. Lukekaa koko luokan kesken sama kirja. Syventykää kirjaan tarkemmin eri näkökulmista piirtämällä siitä julisteita ryhmätöinä tehtäväohjeiden mukaan. Tehtäväohjeet on sovellettu lukudiplomitehtävistä (Helmet).

Kirjan hahmot

  1. Millaisia hahmoja kirjassa esiintyy? Piirtäkää kuvat ryhmäläisten suosikkihenkilöistä.
  2. Minkä lahjan antaisitte valitsemallenne henkilölle? Piirrä kuva.
  3. Kuvitelkaa, mitä kirjan joku kirjan henkilöistä syö aamupalaksi. Piirrä siitä kuva.

Tapahtumapaikka

  1. Missä paikoissa kirjan hahmot seikkailevat? Piirtäkää kartta kirjan tapahtumapaikoista.
  2. Vaihtoehto: valitkaa yksi kiinnostavin paikka ja piirtäkää siitä kuva.

Sanasto

  1. Etsikää kirjasta kolme sanaa, joita ette ymmärtäneet ja selvittäkää, mitä ne tarkoittavat. Voitte esimerkiksi kysyä kaverilta tai aikuiselta.
  2. Etsikää kirjasta kolme hassua/hauskaa/kiinnostavaa sanaa.
  3. Kirjoittakaa sanat paperille ja piirtäkää niistä kuvat.

2. Ripustakaa ryhmien julisteet seinälle ja tutkikaa niitä yhdessä. Mitä uusia asioita huomasitte kirjasta, kun tutkitte sitä pintaa syvemmältä?

Tehtävä: Esi- ja alkuopetuksen lukupolku -materiaali, 1. luokan lukupolku.

 

4. Loppusointu ja sisäsointu

Tässä tehtävässä auttavat jo olemassa olevat ja helposti saatavissa olevat riimittelyyn perustuvat runoteokset, kuten Kirsi Kunnaksen Tiitiäisen satupuu tai Pippurimylly. Vaihtoehtoisesti, tai samalla, voi kuunnella myös sopivaa musiikkia, esimerkiksi suomenkielistä rappia kuten Asan kappaletta Hidastaa.

Tutkikaa yhdessä näiden teosten riimittelyn tapoja ja tehkää yksin tai yhdessä samanlaisia loppusoinnullisia tekstejä perässä. Aihe on vapaa. Lukekaa runot toisillenne niiden valmistuttua ääneen.

Tehtävä: Mun tarina -hankkeen Tehtäviä ja vinkkejä alakoululaisille

 

5. Riimit haltuun

Tehdään luokan yhteinen rap-biisi, jossa riimitellään esimerkiksi hauskoilla kirjojen nimillä.

1. Valitkaa aihe luokan yhteiselle räpille. Kysymysmuoto auttaa räp-tekstin suunnittelussa. Ideoita räpin aiheeksi:

  • Luokan lempikirjat: Millainen on maailman paras kirja?
  • Eläimet: Millainen on maailman siistein eläin?
  • Meidän koulu: Minkälainen paikka meidän koulu on?

2. Jakautukaa ryhmiin, joissa joku pystyy kirjoittamaan ryhmän keksimän räpin paperille. Jokainen ryhmä tekee yhteiseen räppiin yhden säkeistön, eli keksii 4 tai 8 rimmaavaa säeparia. Yrittäkää vastata yhteisen räpin kysymykseen, kuten ”Millainen on maailman paras kirja?”. Sanoja kannattaa kokeilla räpätä ääneen.

Vinkki riimittelyn aloittamiseen: Etsikää hauskoja, mahdollisesti aiheeseen liittyviä kirjan nimiä tai lyhyitä katkelmia esimerkiksi runokirjoista. Jatkakaa niitä omilla rimmaavilla säepareilla. Tässä esimerkissä on kaksi säeparia:

(Se kirja oli) Kaupunki kukaties /

Kirjassa seikkailee outo mies /

Se löntystelee ihan missä lie /

rotkoissa, rapakoissa, mihin tie vie?

3. Kootkaa ryhmien säkeistöt yhteiseksi räpiksi. Voitte äänestää, mikä säkeistöistä valitaan kertosäkeeksi, joka toistuu muiden säkeistöjen välissä. Räpätkää tai lukekaa ääneen kirjoittamanne teksti yhdessä.

Tehtävä: Esi- ja alkuopetuksen lukupolku -materiaali, 2. luokan lukupolku.

 

+ Mielleyhtymiä!

(Puhuttu harjoitus)

Runoissa usein yhdistellään asioita tavalla, joka poikkeaa totutusta. Tässä harjoituksessa pyritään luomaan mielleyhtymiä mahdollisimman nopeasti.

Asettukaa rinkiin ja sopikaa kuka aloittaa sanomalla ääneen minkä tahansa sanan. Aloittajan vasemmalla puolella oleva sitten sanoo mahdollisimman nopeasti ensimmäisen asian, mikä hänellä tulee siitä mieleen, jonka jälkeen hänen vasemmalle puolella oleva taas vastaavasti sanoo sen asian, mikä hänellä tulee siitä mieleen jne.

Pyrkikää siihen, että kierros etenisi mahdollisimman nopeasti. Muistakaa, että vääriä vastauksia ei ole.

Opettaja voi toimia kirjurina, ja syntynyt teksti voidaan lopuksi lukea ääneen.

Tehtävä: Mun tarina -hankkeen Tehtäviä ja vinkkejä alakoululaisille

Tilaa uutiskirjeemme