Lukemisen lukujärjestys

Rutiinit luovat pohjan Lukupolulle! Lukemisen lukujärjestys toimii opettajan muistilistana, jonka avulla lukeminen pysyy mukana arjessa. Mitä kannattaa tehdä joka päivä, viikko, kuukausi, lukukausi ja lukuvuosi?

Tulostettavan Lukemisen lukujärjestyksen löydät jokaisen opettajan Lukupolku-vihkon takakannesta: polut esiopetukseen1. luokalle ja 2. luokalle

Joka päivä: Juttele lukemisesta ja kirjoista lasten kanssa.

Kannusta vapaamuotoiseen kirjoista jutteluun. Mitä kirjaa lapsi on lukenut kotona ja koulussa/päiväkodissa? Onko jossain kirjassa tapahtunut jotain tunteita herättävää? Onko jostain lapsen näkemästä kirjasta jäänyt mieleen esimerkiksi kuvitus, tarina tai kirjan nimi?

Aikuisen esimerkki on tärkeä. Kerro ja innostu ääneen myös omista lukukokemuksistasi!

Keskustelkaa yhdessä luetusta kirjasta. Kannusta lapsia kysymään ja kommentoimaan sopivissa väleissä ääneenlukutuokion yhteydessä. Näin saatte aikaan luetun ymmärtämistä ja kielitietoisuutta tukevaa keskustelua niin tarinan elementeistä kuin kielestä ja uusista sanoistakin.

 

Joka viikko: Lue ääneen ja anna aikaa lasten itsenäisille lukuhetkille.

Ääneen lukeminen mahdollistaa yhteiset kirjallisuuskokemukset ja keskustelun kirjoista koko ryhmän kanssa. Ääneen lukeminen tukee lukutaidon kehittymistä vielä silloinkin, kun lapsi osaa jo lukea.

Itsenäisiä lukuhetkiä voi toteuttaa, vaikka lapsi ei osaisi vielä lukea: lukuhetket voivat olla myös kirjojan kuvien katselemista ja omien tarinoiden kertomista niistä tai kirjan kuuntelemista. Lue lisää artikkelista.

Vinkkejä sivustoista, joilta löydät ajankohtaisia ja innostavia kirjavinkkejä:

Luettavaa eri kielillä:

 

Joka kuukausi: Järjestele luokan lukemisympäristö kuntoon.

Kirjojen on tärkeää olla lasten ja aikuisten käden ulottuvilla ja tilassa mukavia lukupaikkoja. Onko kirjaston kanssa mahdollista tehdä yhteistyötä valikoiman päivittämiseksi säännöllisesti? Kokeilkaa kirjalaatikossa vaihtuvaa aineistopakettia tai eteiskirjastoa, josta vanhemmat voivat lainata kirjaston kirjoja päiväkodista kotiin matalalla kynnyksellä.

Kootkaa ryhmän lukemat kirjat näkyviin. Kirjoja voi kerätä seinälle yhteiseen ”lukumittariin” esimerkiksi kasvavan toukan, puun ja kirjahyllyn muodossa. Pohdittavaa:

  • Merkitsettekö esimerkiksi tähdillä tai emojeilla, millainen kirja oli? Tämä voi auttaa pysähtymään lukukokemukseen.
  • Asetatteko jonkin tavoitteen lukemiselle? Myös kotona luetut kirjat voidaan kerätä mukaan.
  • Kun tavoite on täynnä, miten sitä juhlistetaan? Anna lasten äänestää, onko palkintona vaikkapa disco, herkkupäivä tai retki lähiympäristöön.

Vinkkejä:

 

 

Joka lukukausi: Luo ryhmän yhteiset lukurutiinit.

Jutelkaa lukukauden aluksi ryhmän kanssa ”kirjakokouksessa” esimerkiksi näistä aiheista:

Mitä kirjoja lapset haluavat lukea? Kiinnostavat aiheet voidaan kerätä esimerkiksi kuvina näkyviin taululle tai lukutoiveiden aarrearkkuun.

Milloin pidetään yhteisiä lukuhetkiä? Onko jokin yhteinen kirja aina kesken? Laitetaanko kuva yhteisestä kesken olevasta kirjasta aina näkyville?

Pidetäänkö oma kirja mukana aina? (pulpettikirja, kirjahylly tai kirjakori) Mitä tehdään, kun kirja on luettu tai katseltu loppuun (esim. kirjan tiedot seinälle, uuden kirjan aloittaminen)?

Sovitaanko jotain kotona lukemisesta? Milloin käydään kirjastossa?

 

Joka lukuvuosi: Muistuta vanhempia kotona lukemisen tärkeydestä.

Vinkit vanhempainiltaan ja arjen keskusteluihin vanhemman kanssa: Näin kerrot lukemisesta vanhemmalle

Muista myös valtakunnallinen Lukuviikko aina huhtikuussa!

 

 

Palaa Lukupolun pääsivulle

Näin kerrot lukemisesta vanhemmalle

Muistuta huoltajia lukemisen merkityksestä ja ilosta! Sivulla on vanhempainiltamateriaaleja ja vinkkejä arjen lukemiskeskusteluihin.

Tilaa uutiskirjeemme