Näin käytät Lukupolkua

Lukupolun tavoitteena on ylläpitää lukuiloa esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa lapsen lukemisen taidoista riippumatta. Kulkemalla Lukupolun askeleet lukuvuoden aikana voit olla varma, että olet vahvistanut lasten lukuiloa ja lukijuutta. Lukupolku upotetaan muihin vuosisuunnitelmiin ja se vastaa opetussuunnitelmiin.

Näissä ohjeissa esittelemme, miten hyödynnät Lukupolku-mallin osia opetusarjessasi esiopetuksessa, 1. luokalla ja 2. luokalla. Tältä sivulta pääset lukemaan myös, miten Lukupolku on tehty ja mitä kaikkea kirjojen lukemisella tarkoitetaan Lukupolun tehtävissä. Lukemisen iloa lukuvuoteesi!

Lukupolku-mallin osat

1. Lukupolku opettamallesi ryhmälle – omat polut esiopetukseen, 1. luokalle ja  2. luokalle

Lukupolulle valitut tehtävät vahvistavat lasten lukuiloa, lukijuuden kehittymistä ja lukijayhteisöä toiminnallisilla tehtävillä. Tehtävät rakentuvat kuuden tavoitteen ympärille, jotka on tiivistetty esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmista.

Tee lukuvuoden aikana ryhmäsi kanssa kaikki kuusi tehtävää eli askelta. Tehtävien järjestys on suunniteltu lukuvuoden etenemisen mukaan, mutta voit sovittaa ne joustavasti omaan opetusvuoteesi.

Esiopetuksen lukupolku

1. luokan lukupolku

2. luokan lukupolku

Näiltä lukupolku-sivuilta löydät myös tulostettavat materiaalit, jotka pitävät Lukupolun mukana opetusarjessa:

  • Lukupolku-vihot opettajalle sisältävät tehtäväpolun, QR-koodin tehtäväohjeisiin ja -materiaaleihin sekä Lukemisen lukujärjestyksen – säilytä vihkoa esimerkiksi kalenterin välissä!
  • Lapsen Lukupolku-passeja käyttämällä voit vahvistaa lasten ja perheiden osallisuutta lukupolulla! Lapset keräävät opettajalta passiin tarroja tai leimoja lukuvuoden aikana suoritetuista tehtäväpolun askeleista. Passi toimii linkkinä kodin ja päiväkodin/koulun välillä, kun takakannen lukemispäiväkirjaan merkitään kotona luettuja kirjoja.

 

2. Lukemisen lukujärjestys

Luo ryhmäsi vuoteen lukurutiinia lukemisen lukujärjestyksen avulla. Lukujärjestys on muistilista, joka muistuttaa, mitä lukemisen eteen kannattaa tehdä joka päivä, joka viikko ja kuukauden vaihtuessa, sekä lukukauden alussa ja lukuvuosittain. Lukemisrutiinista syntyy lukuilon pohja

Pidä Lukemisen lukujärjestys esillä. Nettisivuversiosta löydät konkreettisia vinkkejä lukujärjestyksen toimien toteuttamiseen.

Lue lisää: Lukemisen lukujärjestys 

 

3. Näin kerrot lukemisesta vanhemmalle 

Ota perheet mukaan lukevaan yhteisöön ja muistuta vanhempia lukemisen tärkeydestä.

Lukemiskeskustelua kannattaa viljellä arjessa, mutta nostaa aihe esiin myös vanhempainillassa. Valmiin vanhempainillan rungon ja videon avulla on helppo kertoa lukemisen hyödyistä.

Lue lisää: vanhempainiltamateriaalit

 

4. Monikielisen lapsen lukemisen tueksi

Materiaalista saat keinoja vahvistaa lukemista myös jokaisen lapsen omalla äidinkielellä.

Linkkivinkeissä on kaikille monikielistä lasta opettaville ja ohjaaville tietoa, kirjavinkkejä ja materiaaleja mm. yhteistyöhön monikielisten lasten vanhempien kanssa.

Pohdintakysymykset kannustavat erityisesti luokanopettajia ja oman äidinkielen opettajia yhteistyöhön matalalla kynnyksellä. Lukemisen ja kirjallisuuden käyttöön oman äidinkielen opetuksessa on koottu oman äidinkielen opettajien oma vinkkilista.

Lue lisää: Monikielisen lapsen lukemisen tueksi

 

+ 5. Lukupolku esihenkilöille

Lukupolkumalliin kuuluu esihenkilöiden infosivu lukevan kulttuurin johtamisen tueksi. Infosivulla on tietoa Lukupolku-hankkeesta ja esihenkilöiden lukemisen lukujärjestys lukevan kulttuurin johtamiseen varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa.

Lue lisää: Lukupolku esihenkilöille

 

Miten Lukupolku on tehty?

Lukupolkumalli on suunniteltu yhdessä Vantaan moniammatillisen työryhmän kanssa Lukukeskuksen hankekoordinaattorin johdolla. Tehtävät ja sisällöt on koottu kolmen periaatteen mukaan: 1) opettajien kokemukset, toiveet ja parhaat keinot tukea lukuintoa, 2) esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmista johdetut kuusi tavoitetta ja 3) lukevaa kulttuuria tukevat periaatteet.

1) Opettajien keinot tukea lukuintoa

Lukupolku perustuu Vantaan esi- ja alkuopetuksen opettajille sekä oman äidinkielen opettajille teetettyyn kyselyyn, joka koski lukuinnon tukemista työssä. Tehtävien pohjana on käytetty opettajien toivomusta innostavista lukemista käsittelevistä tehtävistä sekä opettajien parhaiksi havaitsemia keinoja lukuinnon tukemiseen.

Lukemaan innostamisen parhaat keinot Top 8:

  1. Kirjojen ääneen ja yhdessä lukeminen
  2. Kirjoista keskustelu
  3. Kirjastovierailut
  4. Lasten kiinnostuksenkohteiden huomioiminen
  5. Aikuisen esimerkki ja innostus
  6. Kirjoja monipuolisesti tutustuttavana
  7. Lukemisrutiini
  8. Toiminnalliset työtavat

Esi- ja alkuopetuksen opettajien vastaukset olivat melko samansuuntaisia. Lukukasvatuksen jatkuvuuden edistämiseksi olemme huomioineet esiopetuksen ja alkuopetuksen opettajien vastauksista ilmenneet erot ja toiveet. Olemme pyrkineet tuomaan esiopetukseen lisää lukemisrutiinia ja järjestelmällisyyttä ja alkuopetukseen puolestaan esiopetuksesta tutumpaa toiminnallisuutta ja leikillisyyttä, joka sopii lapsiryhmille joissa on erilaisia lukutaitoja.

Lue lisää: Kyselyn tuloksista 

2) Opetussuunnitelmien tavoitteet

Lukupolun tehtävät perustuvat esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmien kirjauksiin lukemisen opettamisesta. Niistä tiivistimme kuusi lukemiseen keskeistä tavoitetta. Jokainen lukupolun tehtävä vastaa yhtä kuudesta tavoitteesta:

KIINNOSTU KIRJASTA

LEIKKIEN KOHTI LUKUTAITOA

LUE MONIPUOLISESTI

KERRO OMA TARINA

SUKELLA KIELEEN JA TARINAAN

KERRO LUKUKOKEMUKSESTASI

Lue lisää: Lukupolun tavoitteista ja tehtävistä

Vinkki: Eri luokka-asteiden tehtävillä on samat kuusi tavoitetta. Tämä mahdollistaa lukemisen jatkumon ja eriyttämisen. Yhteisiä tavoitteita voi hyödyntää esimerkiksi joustavassa esi- ja alkuopetuksessa.

3) Lukevaa kulttuuria tukevat periaatteet

Kyselyvastausten sekä hankkeen ja opetussuunnitelmien tavoitteiden perusteella kokosimme Lukupolun läpäisevät periaatteet, jotka tukevat parhaiten lukevan kulttuurin syntymistä:

Yhteisöllisyys
Toiminnallisuus
Kielitietoisuus
Monilukutaito
Lapsen osallisuus

Lisäksi kyselyn perusteella eriyttäminen oli keskeinen keino lukuinnon tukemiseen. Useat Lukupolun tehtävät on laadittu niin, että ne mahdollistavat joustavat ryhmittelyt ja sopivien kirjojen valinnan lasten lukemisvalmiuksien ja -taitojen mukaan.

 

Lopuksi: Mitä kirjojen lukemisella tarkoitetaan Lukupolun tehtävissä?

Esi- ja alkuopetuksen Lukupolkumallin tavoitteena on edistää tasavertaisesti lasten lukijuutta ja lukuiloa esiopetuksesta alkaen. Mutta miten lapsen lukijuutta voi edistää, jos hän ei osaa vielä lukea? Artikkelista voit lukea tarkemmin, mitä kaikkea lukemisen harjoittelulla tarkoitetaan Lukupolun tehtävissä: https://luelapselle.fi/lukupolku/mita-lukemisella-tarkoitetaan-lukupolun-tehtavissa/

Toivotamme lukemisen iloa ja hauskoja hetkiä Lukupolulle!

”Te lukemaan innostavat aikuiset teette kaikkein tärkeintä työtä. Lukeva lapsi ei ole koskaan yksin: kirja on kannettava maailma.” – Lukupolun kirjailijakummi Siri Kolu

 

 

Lukupolun pääsivulle 

Tilaa uutiskirjeemme