Guider för proffs

I Guider för proffs har vi samlat kortfattade fakta om läsning och läskunnighet samt konkreta förslag för hur ni kan stöda läsning. Guider som kan skrivas ut riktar sig till professionella inom småbarnsfostran och barnrådgivning, men också andra som arbetar med barn kan ha nytta av dem.

Guide för barnrådgivning:

Skriv ut guiden för barnrådgivning

Guiden kan användas:

  • Som stöd när ni delar ut bokkassen En läsgåva till barnet
  • När ni påminner om läsningens betydelse då barn i olika åldrar besöker barnrådgivningen
  • För att motivera familjerna att läsa och rimma för att stödja barnens språkutveckling
  • Vid personalens inskolning eller fortbildning

Tips: Guiden till föräldrar på olika minoritetsspråk är ett stöd när ni ska tala om läsningens betydelse, men saknar ett gemensamt språk: Guide för föräldrar på olika språk

 

Guide för småbarnsfostran:

Skriv ut guiden för proff inom småbarnsfostran

Guiden kan användas:

  • Som stöd för läsning i daghemmets vardag

  • Vid utvecklingssamtal eller föräldramöten

  • Vid daghemspersonalens fortbildning eller inskolning

  • När ni vill uppmuntra föräldrar att läsa med sina barn – kom ihåg Guide för föräldrar på olika språk

 

Guider för proffs är sammanställd i samarbete med sakkunniga som arbetar med barn och läsning. Man får fritt skriva ut materialet. Läroinrättningar, bibliotek, hälsovård och medier får också använda det. Minns att ange källan, Läs för barnet. Läscentrum innehar upphovsrätten till bilderna. Man får inte kopiera eller använda bilderna utan tillstånd.

Utbildningsstyrelsen har finansierat materialet.

 

Visa föräldrarna videon om högläsningens betydelse:

En guide för föräldrar

Du kan använda guiden på olika språk med föräldrar.

En guide för föräldrar är avsedd som stöd för flerspråkiga familjer. Guiden är en sammanställning fakta om hur viktigt det är att läsa och modersmålets betydelse för läskunnigheten. Faktabroschyren får användas fritt. Du kan skriva ut guiden och dela ut den enligt behov.

Beställ nyhetsbrev