Lukupolun tavoitteena on ylläpitää lukuiloa esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa lapsen lukemisen taidoista riippumatta. Kulkemalla Lukupolun askeleet lukuvuoden aikana voit olla varma, että olet vahvistanut lasten lukuiloa ja lukijuutta. Lukupolku upotetaan muihin vuosisuunnitelmiin ja se vastaa opetussuunnitelmiin.
Lukemisharrastuksella ja lukutaidolla on kauaskantoiset vaikutukset lapsen elämään. Tarinoiden taika ja myönteiset kokemukset kirjallisuuden äärellä luovat yhteisöllisyyttä ja motivoivat lasta lukemisen harjoittelussa – aina kuvien katselusta ja luetun kuuntelemisesta alkaen kohti itsenäistä lukemista ja syvenevää lukutaitoa.
Näissä ohjeissa esittelemme, miten hyödynnät Lukupolku-mallin osia opetusarjessasi esiopetuksessa, 1. luokalla ja 2. luokalla. Tältä sivulta pääset lukemaan myös, miten Lukupolku on tehty ja mitä kaikkea kirjojen lukemisella tarkoitetaan Lukupolun tehtävissä. Lukemisen iloa lukuvuoteesi!
Lukupolulle valitut tehtävät vahvistavat lasten lukuiloa, lukijuuden kehittymistä ja lukijayhteisöä toiminnallisilla tehtävillä. Tehtävät rakentuvat kuuden tavoitteen ympärille, jotka on tiivistetty esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmista.
Tee lukuvuoden aikana ryhmäsi kanssa kaikki kuusi tehtävää eli askelta. Tehtävien järjestys on suunniteltu lukuvuoden etenemisen mukaan, mutta voit sovittaa ne joustavasti omaan opetusvuoteesi.
Näiltä lukupolku-sivuilta löydät myös tulostettavat materiaalit, jotka pitävät Lukupolun mukana opetusarjessa:
Luo ryhmäsi vuoteen lukurutiinia lukemisen lukujärjestyksen avulla. Lukujärjestys on muistilista, joka muistuttaa, mitä lukemisen eteen kannattaa tehdä joka päivä, joka viikko ja kuukauden vaihtuessa, sekä lukukauden alussa ja lukuvuosittain. Lukemisrutiinista syntyy lukuilon pohja
Pidä Lukemisen lukujärjestys esillä. Nettisivuversiosta löydät konkreettisia vinkkejä lukujärjestyksen toimien toteuttamiseen.
Lue lisää: Lukemisen lukujärjestys
Ota perheet mukaan lukevaan yhteisöön ja muistuta vanhempia lukemisen tärkeydestä.
Lukemiskeskustelua kannattaa viljellä arjessa, mutta nostaa aihe esiin myös vanhempainillassa. Kerro perheille lukemisen merkityksestä ja kannusta lukuhetkiin valmiin vanhempainillan rungon ja videon avulla.
Lue lisää: vanhempainiltamateriaalit
Materiaalista saat keinoja vahvistaa lukemista myös jokaisen lapsen omalla äidinkielellä. Vahva ensikielen osaaminen luo hyvän pohjan kaikelle oppimiselle.
Linkkivinkeissä on kaikille monikielistä lasta opettaville ja ohjaaville tietoa, kirjavinkkejä ja materiaaleja mm. yhteistyöhön monikielisten lasten vanhempien kanssa.
Pohdintakysymykset kannustavat luokanopettajia ja oman äidinkielen opettajia yhteistyöhön lasten lukemisen tukemisessa. Lukemiseen ja kirjallisuuden käyttöön oman äidinkielen opetuksessa on koottu oman äidinkielen opettajien oma vinkkilista.
Lue lisää: Monikielisen lapsen lukemisen tueksi
Lukupolkumalliin kuuluu esihenkilöiden infosivu lukevan kulttuurin johtamisen tueksi. Infosivulla on tietoa Lukupolku-hankkeesta ja esihenkilöiden lukemisen lukujärjestys lukevan kulttuurin johtamiseen varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa.
Lue lisää: Lukupolku esihenkilöille
Lukupolkumalli on suunniteltu yhdessä Vantaan moniammatillisen työryhmän kanssa Lukukeskuksen hankekoordinaattorin johdolla. Tehtävät ja sisällöt on koottu kolmen periaatteen mukaan: 1) opettajien kokemukset, toiveet ja parhaat keinot tukea lukuintoa, 2) esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmista johdetut kuusi tavoitetta ja 3) lukevaa kulttuuria tukevat periaatteet.
Lukupolku perustuu Vantaan esi- ja alkuopetuksen opettajille sekä oman äidinkielen opettajille teetettyyn kyselyyn, joka koski lukuinnon tukemista työssä. Tehtävien pohjana on käytetty opettajien toivomusta innostavista lukemista käsittelevistä tehtävistä sekä opettajien parhaiksi havaitsemia keinoja lukuinnon tukemiseen.
Lukemaan innostamisen parhaat keinot Top 8:
Esi- ja alkuopetuksen opettajien vastaukset olivat melko samansuuntaisia. Lukukasvatuksen jatkuvuuden edistämiseksi olemme huomioineet esiopetuksen ja alkuopetuksen opettajien vastauksista ilmenneet erot ja toiveet. Olemme pyrkineet tuomaan esiopetukseen lisää lukemisrutiinia ja järjestelmällisyyttä ja alkuopetukseen puolestaan esiopetuksesta tutumpaa toiminnallisuutta ja leikillisyyttä, joka sopii lapsiryhmille joissa on erilaisia lukutaitoja.
Lue lisää: Kyselyn tuloksista
Lukupolun tehtävät perustuvat esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmien kirjauksiin lukemisen opettamisesta. Niistä tiivistimme kuusi lukemiseen keskeistä tavoitetta. Jokainen lukupolun tehtävä vastaa yhtä kuudesta tavoitteesta:
KIINNOSTU KIRJASTA
LEIKKIEN KOHTI LUKUTAITOA
LUE MONIPUOLISESTI
KERRO OMA TARINA
SUKELLA KIELEEN JA TARINAAN
KERRO LUKUKOKEMUKSESTASI
Lue lisää: Lukupolun tavoitteista ja tehtävistä
Vinkki: Eri luokka-asteiden tehtävillä on samat kuusi tavoitetta. Tämä mahdollistaa lukemisen jatkumon ja eriyttämisen. Yhteisiä tavoitteita voi hyödyntää esimerkiksi joustavassa esi- ja alkuopetuksessa.
Kyselyvastausten sekä hankkeen ja opetussuunnitelmien tavoitteiden perusteella kokosimme Lukupolun läpäisevät periaatteet, jotka tukevat parhaiten lukevan kulttuurin syntymistä:
Yhteisöllisyys
Toiminnallisuus
Kielitietoisuus
Monilukutaito
Lapsen osallisuus
Lisäksi kyselyn perusteella eriyttäminen oli keskeinen keino lukuinnon tukemiseen. Useat Lukupolun tehtävät on laadittu niin, että ne mahdollistavat joustavat ryhmittelyt ja sopivien kirjojen valinnan lasten lukemisvalmiuksien ja -taitojen mukaan.
Esi- ja alkuopetuksen Lukupolkumallin tavoitteena on edistää tasavertaisesti lasten lukijuutta ja lukuiloa esiopetuksesta alkaen. Mutta miten lapsen lukijuutta voi edistää, jos hän ei osaa vielä lukea? Artikkelista voit lukea tarkemmin, mitä kaikkea lukemisen harjoittelulla tarkoitetaan Lukupolun tehtävissä: https://luelapselle.fi/lukupolku/mita-lukemisella-tarkoitetaan-lukupolun-tehtavissa/
”Te lukemaan innostavat aikuiset teette kaikkein tärkeintä työtä. Lukeva lapsi ei ole koskaan yksin: kirja on kannettava maailma.” – Lukupolun kirjailijakummi Siri Kolu